Tuesday, March 10, 2009

FIQH PEMAKAIAN RANTAI

Tidak ada dalil yang sarih dari alQur:an yg mengharamkan rantai leher untuk lelaki. Sumber kedua, iaitu alHadis dan sumber-sumber hukum yg lain spt ijtihad fuqaha' serta 'Uruf boleh digunakan untuk memutuskan sesuatu hukum.

Dalam madzhab Syafi'iy(Fiqh alManhaji) menegaskan haram hukumnya berdasarkan hadis Bukhari (no 5546) yang bermaksud:
Dari Ibn Abbas RA, bahawa RasuluLlah saw melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki."

Fiqh as Syafi'iy berpendapat haram hukumnya lelaki menyerupai wanita dalam berpakaian dan perhiasan seperti mengenakan anting-anting, loket, kalung, rantai leher dan gelang tangan. Juga diharamkan peniruan dalam bentuk percakapan dan lenggang-lengguk kecuali itu adalah asal kejadiannya (pondan).

Namun begitu menyerupai wanita hendaklah difahami drpd asasnya. zaman berubah maka berubahnya gayahidup. seluar yang asalnya digunakan rata2 oleh lelaki(krn wanita ramai mengenakan kain dsbgnya), direkabentuk sifatnya untuk kesesuaian gaya wanita. maka adakah wanita itu menyerupai lelaki? jelas sekali tidak! begitulah halnya dgn perhiasan tertentu seperti gelang dan rantai. tiada istilah menyerupai mana2 jantina dlm hal ini(kecuali bab2 tertentu spt bertujuan mmg utk menyerupai jantina lawannya). gelang yang direka gayanya untuk lelaki adalah sesuai utk lelaki dan begitu jg bg wanita.

Untuk mudah difahami adalah seperti ini.
Berikan gelang nipis atau kecil kepada lelaki utk memakainya, mahukah mereka? sekiranya jwpn mereka tidak kerana sesuai dan kelihatan seperti gelang wanita itulah jawapan kpd pemahaman perbincangan. Namun sekiranya gelang tersebut agak besar dan sesuai dipakai lelaki pastinya mereka akan mahu memakainya. Disini jelas penggunaan rantai atau gelang tersebut bukanlah bertujuan menyerupai wanita. Sekadar perhiasan sahaja yang tiada dalil yang mengharamkan penggunaannya.

“DASAR pertama yang ditetapkan Islam, ialah: bahwa asal sesuatu yang dicipta Allah adalah halal dan mubah. Tidak ada satupun yang haram, kecuali karena ada nas yang sah dan tegas dari syari’ (yang berwenang membuat hukum itu sendiri, yaitu Allah dan Rasul) yang mengharamkannya. Kalau tidak ada nas yang sah –misalnya karena ada sebagian Hadis lemah– atau tidak ada nas yang tegas (sharih) yang menunjukkan haram, maka hal tersebut tetap sebagaimana asalnya, yaitu mubah. Yusof Qardawi

Allah berfirman ertinya: "Katakanlah! Siapakah yang berani mengharamkan perhiasan Allah yang telah diberikan kepada hamba-hambaNya dan beberapa rezeki yang baik itu? Katakanlah! Tuhanku hanya mengharamkan hal-hal yang tidak baik yang timbul daripadanya dan apa yang tersembunyi dan dosa dan durhaka yang tidak benar dan kamu menyekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak turunkan keterangan padanya dan kamu mengatakan atas (nama) Allah dengan sesuatu yang kamu tidak mengetahui." (al-A'raf: 32-33)



Namun penggunaan emas dan sutera adalah diharamkan bg perhiasan lelaki dimana terdapat nas-nas yang mengharamkan lelaki menggunakannya.

"Rasulullah s.a.w. mengambil sutera, ia letakkan di sebelah kanannya, dan ia mengambil emas kemudian diletakkan di sebelah kirinya, lantas ia berkata: Kedua ini haram buat orang laki-laki dari umatku." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Nasa'i, Ibnu Hibban dan Ibnu Majah)

Tetapi Ibnu Majah menambah:
"halal buat orang-orang perempuan."

Dan Saiyidina Umar pernah juga berkata:
"Aku pernah mendengar Rasulullah s.a. w. bersabda: 'Jangan kamu memakai sutera, karena barangsiapa memakai di dunia, nanti di akhirat tidak lagi memakainya.'" (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dan tentang masalah pakaian sutera Nabi pun pernah juga bersabda:
"Sesungguhnya ini adalah pakaian orang yang (nanti di akhirat) tidak ada sedikitpun bagian baginya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Dan tentang masalah emas, Nabi s.a.w. pernah melihat seorang laki-laki memakai cincin emas di tangannya, kemudian oleh Nabi dicabutnya cincin itu dan dibuang ke tanah.

No comments:

Post a Comment